Varberg Energi AB

Varför fungerar inte mina tjänster i net@seaside?

Uppdaterad

Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.


Med hjälp av vår felsökning nedan kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något till din tjänsteleverantör. Många av problemen kan oftast lösas genom att följa denna enkla checklista. 

 Steg 1

  • Kontrollera att all utrustning har ström.
  • Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt. LAN-lampan för respektive port på bostadsswitchen ska lysa (grön eller orange/gul) om kabeln är inkopplad korrekt, dvs om en enhet som är igång och har kopplats in i port nr 1 så ska LAN-lampa nr 1 lysa.
  • Starta om den enhet/utrustning som inte fungerar.
  • Starta om bostadsswitchen genom att dra ur strömsladden ur väggen. Observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside.
  • Om inga lampor lyser på bostadsswitchen, eller om alla lampor blinkar samtidigt, är det sannolikt att strömadaptern/nätdelen har lagt av. Prova att byta till en ny strömadapter, det skall vara 12V DC 1.5A. Om det fortfarande inte fungerar felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
  • Om WAN-lampan EJ lyser på din bostadsswitch, felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
  • Testa med en ny nätverkskabel (dvs den kabeln som går mellan aktuell enhet, till exempel routern och din bostadsswitch). Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra), detta står på nätverkskabeln.
  • Testa att koppla krånglande utrustning direkt till bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på routern/kabelnätet i bostaden. Detta gör du genom att koppla din dator direkt till bostadsswitchen. Om internet fungerar med datorn direktkopplad till bostadsswitchen, kontakta din tjänsteleverantör för vidare felsökning av övrig utrustning, se steg 2.

Steg 2

Anmäl felet till din tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden. Välj vilken tjänst det handlar om så hittar du de olika leverantörerna där.

Steg 3

Vid fel på digital-tv ska du som tittar på digital-tv via net@seaside ska kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaket (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.

Guide taggad med: bredband Driftinformation internet
warning Created with Sketch.